Si sortim ara mateix al carrer de qualsevol ciutat, no trigarem gaire a creuar-nos amb un cotxe patrulla, un agent uniformat o una comissaria. Tenim tan interioritzada la figura de la policia que ens pensem que ha existit sempre.
Però la realitat és molt diferent. Durant segles, el manteniment de l’ordre no estava en mans d’un cos de funcionaris professionals i separats de la societat. Per exemple, a l’edat mitjana, qui defensava els carrers i les viles eren els propis ciutadans armats, com el famós “sometent”.

Llavors, d’on surt la policia tal com la coneixem avui?
La resposta la trobem al bell mig de la Revolució Industrial. Quan la burgesia va arribar al poder polític i les ciutats es van omplir de fàbriques i d’una nova classe obrera, les regles del joc van canviar per complet. El nou Estat liberal i capitalista necessitava garantir una cosa per sobre de tot: la seguretat del comerç i la propietat privada. I per fer-ho, va haver de desarmar el poble i crear un aparell burocràtic i armat, totalment lleial al govern.
Amb Martí Abril Vicario.
